Fragment
Nääs Konsthantverk

Kokonger 2016 i

Vernissagekort Fragment, Nääs Konsthantverk Årtal: 2016 Teknik: En kombination av olika textila tekniker. Infärgad , handtryckt, mokume, devoré etc.
Det textila materialet har sedan fästs på 3d printade konstruktioner i nylon. Material: Siden, ull, siden/viskos, paper-nylon etc
Foto: Jan Berg

Utställningen Fragment var en experimentell utställning med olika textila utkast och modeller.
Med utställningen vill jag också visa på textils både mångfald samt möjligheter. Min ambition var att göra en lekfull utställning där det textila materialet samt det textila hantverket är i fokus.

Men framförallt låta textil få vara textil.

Att skapa en textil rumslighet m ha små textila skulpturer som tillsamman skapar en känslighet och en nerv.

Kokonger 2016 i

Kokonger Årtal: 2015/2016 Teknik: En kombination av olika textila tekniker. Infärgad, tryckt och mokume.
Det textila materialet har sedan fästs på 3d printade konstruktioner i nylon. Material: Siden (Organza)

Navet i projektutställningen har varit en 3d printer. Genom att använda en 3dprinter vill jag kunna förstärka samt hitta nya möjligheter för det textila materialet. 3dprinting är ett kluster av många discipliner samt komplext.
Men på sikt är det min ambition att hitta helt nya samt oväntade möjligheter för textil gestaltning.

Kokonger 2016 i

Handtryckta brickor Årtal: 2014/2015 Teknik: Handtryckt med reaktiv färg i kombination med reservagetekniker på olika textila material.
Material: Linne, satin, viskos etc

Jag vill synliggöra och uppvärdera den textila brukskonsten som har en mkt undanskymd plats i dagsläget.

Detsamma gäller tyvärr även handtryck som helhet.


Mer info om hur brickorna tas fram finns här»

“ Min huvudsakliga inspiration är naturen.
Tanken med installationen är att fånga något flyktigt samt skört, en ögonblicksbild i gränslandet mellan Tyngd-Viktlöshet.

Ett ödsligt landskap där samspelet mellan material, färg och struktur skapar en känsla av tystnad samt förgängelse. ”


Eva Best

Kokonger 2016 i

Fruset Landskap Årtal: 2013-2016 Teknik: Infärgad siden/viskos sedan handsytt för att erhålla struktur (mokume).
Det textila materialet har sedan fästs på 3dprintade konstruktioner i T-glase.
Material: Siden/viskos.
Foto: Jan Berg

“ Min huvudsakliga inspiration är naturen.
Tanken med installationen är att fånga något flyktigt samt skört, en ögonblicksbild i gränslandet mellan Tyngd-Viktlöshet.

Ett ödsligt landskap där samspelet mellan material, färg och struktur skapar en känsla av tystnad samt förgängelse. ”


Eva Best

Grunden till detta projekt började redan 2009/2010 då jag var väldigt intresserad av vikningar (folding) som ett sätt att skapa volym samt textilier med mer skulpuralt uttryck.

Problemet med denna teknik och textil är att man måste använda syntetisk textil för att vikningar (veck) skall bli permanenta.
Syntetisk textil begränsar möjligheterna till både färg samt karaktär. Antingen får man använda färdigfärgad textil alternativt använda transfer film/airbrusha pigment färg.
Jag hittade inte då någon bra lösning på problemet och började experimentera med annat.

2013 köpte jag boken FABRICATED som just då var mkt omtalad internationellt. Denna bok tog upp 3dprint samt försökte sia om hur denna teknik kunde påverka vitt skilda discipliner som mat, medicin, ingenjörsvetenskap, design mm.
Jag höll just då på med att ta fram ett textilt material som skulle visas i Tokyo under hösten.

Ett tiotal små skulpturer som utan stöd kollapsade och här väcktes tanken om att kombinera textil och 3d printing.
Dels för att förstärka men också ge mig en större frihet gällande materialval och på sikt kunna skapa mer permanenta lösningar som skulle kunna användas för ex offentlig miljö.

  • Detaljbild Mokume Shibori
  • Bild på Fruset Landskap Eva Best 2013
  • Detaljbild Shibori Eva Best 2013

För att visa på ljusets betydelse för att skapa olika stämningar finns ett Bildspel nedan.

Mer info »

Ett antal provbilder togs i en ljusstudio som underlag till detta bildspel.
Mitt syfte var att studera hur det textila materialet/konstruktioner i samspel med olika ljusförhållanden kan skapa vitt skilda stämningar samt uttryck. En lek med ljus och skugga.


Hur man med ljusets hjälp kan förstärka känslan av textil och struktur samt volym för att skapa mer föränderliga miljöer.


På längre sikt är det min ambition att skapa mer interaktiva inslag i en sådan permanent installation som skulle kunna användas inom offentlig miljö eller som inslag i vintermörka parker.



Fotograf: Jan Berg

Projektet är till sin karaktär mkt komplext.
Som alltid när man lär sig något nytt och experimenterar så tar det väldigt mycket tid samt energi.

Det jag presenterar är så långt jag nått hittils men fortsättning följer. Jag har nu lagt en solid grund för framtida textila gestaltningar.

Nu börjar en roligare samt mer fantasifull fas som ingår i ett längre och större projekt.

3dkonstruktioner i

3d printade konstruktioner

3d printade konstruktioner i olika material använder jag för att kunna forma textil.
Bilden visar olika prototyper och olika lösningar för Fruset Landskap (dessa konstruktioner är ej efterarbetade).


Det finns en uppsjö av filament (material) men jag har främst använt PLA, nylon samt t-glase.
PLA använder jag för prototyper för att sedan gå över till mer hållbara filament främst Nylon och T-glase.

Nylon filament har den fördelen att man kan färga detta med syrafärg precis samma färggrupp som används till att färga ex siden och ull.

T-glase finns i olika färger samt färglös och liknar PET. Är 100% återvinningsbart. Den t-glase jag använt är klassad för att kunna användas i kontakt med mat och dryck.


Jag har modellerat fram "nästningshål" för att lättare kunna styra/forma samt fästa det textila materialet på ett mer naturligt och ledigt sätt.
Dessa hål gör också konstruktionerna mer estetiska samt lättare.

Följ gärna min hemsida för framtida textila projekt.


  • Projektet har genomförts med stöd av:

    Frispel
    Stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond

    Med stöd av Västra Götalandsregionen